oleiras_galegas
Diferencias
Muestra las diferencias entre dos versiones de la página.
Ambos lados, revisión anteriorRevisión previaPróxima revisión | Revisión previaÚltima revisiónAmbos lados, revisión siguiente | ||
oleiras_galegas [2019/12/14 15:49] – isabel | oleiras_galegas [2023/05/12 13:01] – editor externo 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Línea 1: | Línea 1: | ||
- | <fs large>< | + | <fs large>< |
- | {{ : | + | < |
- | < | + | [[https://www.sargadelos.com|Sargadelos]] elixiuna |
- | ===== El ejemplo de las " | + | ===== Sesgos da apropiación dos meritos ====== |
- | ---- | + | |
<WRAP center round box 95%> | <WRAP center round box 95%> | ||
- | [[http://www.galeriasargadelos.com/tienda/es/ | + | Fonte: |
- | Es tal la identificación histórica | + | **Mulleres na olería |
- | La mujer nació | + | A produción de forma tradicional dunha peza de olaría requiría unha gran forza de traballo, materiais e coñecemento |
- | **Consecuentemente, el hombre | + | Trazando un percorrido polo lugar ocupado polas mulleres na escrita sobre a olaría tradicional de Buño, <wrap hi>a miúdo descríbense as súas achegas desde a visión sexoxenérica dominante en occidente, na que se explica o proceso produtivo a partir da división de tarefas en función do sexo</ |
+ | |||
+ | <wrap hi>A división xeral de tarefas, no sistema produtivo da península, indica que as mulleres teñen adscritas as tarefas que precisan de paciencia e precisión mentres que aos homes se lles asignan aquelas que teñen que ver coa forza e a toma de decisións</ | ||
+ | |||
+ | <wrap hi>Elas proporcionaban “axuda” ao desenvolvemento do oficio, que se vincula aos homes oleiros na medida en que só eles son os que acceden ao torno ou roda</ | ||
+ | |||
+ | O oficio da olaría tradicional pode resumirse en tres fases de produción relacionadas con distintos espazos e tarefas: | ||
+ | |||
+ | - a recollida e preparación da materia prima | ||
+ | - a confección das pezas | ||
+ | - a súa comercialización. | ||
+ | |||
+ | Na olaría de Buño a **extracción de barro** facíase fundando un barreiro ou pozo no lugar de Barreiros de Buño. Dependendo do barreiro, podía haber distintas cores e texturas de arxilas, coas que se compangaba a materia prima para a confección dos diferentes tipos de obra, destinada, fundamentalmente, | ||
+ | |||
+ | Unha vez no obradoiro, o barro preparábase segundo o tipo de peza que se ía facer. Diferentes testemuñas coinciden ao sinalar que **as tarefas de pisado e peneirado | ||
+ | |||
+ | Unha vez que se tiña a arxila, facíanse os pelouros, que son os anacos precisos para pór na forma da roda (parte superior do torno) e conseguir unha peza. **A confección da peza desde a roda ao forno require unha gran variedade de tarefas** realizadas no contorno do obradoiro que van desde levantar ou darlle forma na roda, pasan pola confección de asas, continúan co secado e rematan coa decoración. <wrap hi>Neste caso, a axuda de toda a familia e, incluso, de xornaleiros para a roda é anotada | ||
+ | |||
+ | <fc # | ||
+ | |||
+ | Outra fase de confección das pezas é **a fornada, un proceso crucial na olaría tradicional que se realizaba fóra do obradoiro, nos fornos comunais**. A fornada <wrap hi> | ||
+ | |||
+ | As fornadas comezan co traslado das pezas desde os obradoiros ata os fornos. <fc # | ||
+ | |||
+ | **As carrexadoras tamén transportaban as pezas ao obradoiro unha vez cocidas**. Entre elas destacou Elvira de Clara, de quen se di que non perdeu unha peza en todos os seus anos de traballo. | ||
+ | |||
+ | Outras **tarefas asignadas ás mulleres, chamadas lameadoras ou lamiadoras, foi a preparación e colocación da lama para tapar os ocos entre os ladrillos das paredes do forno propiciando que a calor e o fume se concentrasen na carga**. Dise que María de Caslida foi moi boa lameadora. | ||
+ | |||
+ | Finalmente, **un labor destacado encargado ás mulleres foi facer os fumes**. <wrap hi>Esta tarefa require paciencia e coñecemento para ir atizando o lume do forno no comezo da fornada. É un momento crucial pois, de se quentar moi rápido, poderíase arruinar toda a carga do forno.</ | ||
+ | |||
+ | Entre as mulleres dos fumes que se recordan están Carmela da Grecha, Lola do Rulo, Consuelo de Quiterio, Filomena de Marinero e Lola de Veloi. Ademais, recórdase a Lola do Ghañoto, quen dirixía e participaba en todas as tarefas descritas salvo no enfornado e na roda. Outra muller que destacou como carrexadora foi Manuela de Mariñán, que tamén foi muller dos fumes e quen se encarga na actualidade, | ||
+ | |||
+ | Os fumes deixaban paso aos tizadores, que achegaban o toxo á boca do forno e por veces ou quendas ían introducíndoa xunto co enfornador. A fornada finalizaba coa carroa, na que se ofrecía xantar para as persoas que participaron na fornada a xeito de celebración por terminar a produción de pezas. | ||
+ | |||
+ | Unha vez rematado o proceso de realización da peza coa desenforna, procedíase á **venda da produción a través dos comerciantes**, | ||
+ | |||
+ | A vivencia do mundo da olaría nos anos da posguerra fálanos dun proceso de produción que requiría moita man de obra e un grande esforzo en anos de necesidade e precariedade. Nenas e nenos comezaban a traballar ben cedo e nos anos 50 moitas e moitos deixaron as casas cara á emigración, | ||
+ | |||
+ | Os grandes cambios nalgunhas fases do traballo da olaría producíronse a partir dos anos 60 e sobre todo 70, e debéronse, en parte, á construción de fornos individuais, | ||
- | A mediados del siglo XX ya no quedaba quien hiciera ollas en estos lugares. Eran pueblos de olleras, con algún caso en el que también había alfareros que trabajaban en el torno bajo en la cocina. Después llevaban las ollas a cuestas, atadas con cuerdas por todos los pueblos del valle, para cambiarlas por alimentos. Con este recurso evitaban el hambre del año porque las tierras de la montaña no eran productivas. | ||
</ | </ | ||
- | ===== " | + | ==== Medalla de Ouro de Belas Artes ==== |
+ | |||
+ | <WRAP center round box 95%> | ||
+ | <fc # | ||
+ | \\ | ||
+ | < | ||
+ | <iframe src="http:// | ||
+ | </ | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | </ | ||
+ | ===== Homenaxe de Sargadelos | ||
---- | ---- | ||
+ | |||
+ | <WRAP center round box 95%> | ||
+ | [[http:// | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | É tal a identificación histórica da muller coa olería que se pode supoñer que foron mans femininas as que modelaron as primeiras formar cerámicas nas vivendas familiares das culturas primitivas. | ||
+ | |||
+ | A muller naceu para ser nai e para instruír ás criaturas nas iniciais actitudes e movementos: o uso da concavidade das mans para beber nun regato e, como nai-oleira, moldear o barro para facer cuncos nas orixinarias sociedades | ||
+ | |||
+ | **Consecuentemente, | ||
+ | |||
+ | A mediados do século | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | ==== "Lola de Penelas" | ||
+ | |||
<WRAP center round box 95%> | <WRAP center round box 95%> | ||
oleiras_galegas.txt · Última modificación: 2024/02/22 19:19 por iagoglez