Herramientas de usuario

Herramientas del sitio


concepcion_gimeno

Diferencias

Muestra las diferencias entre dos versiones de la página.

Enlace a la vista de comparación

Ambos lados, revisión anteriorRevisión previa
Próxima revisión
Revisión previa
concepcion_gimeno [2019/12/13 00:39] – [6. Conclusión] isabelconcepcion_gimeno [2024/02/22 19:18] (actual) iagoglez
Línea 1: Línea 1:
-<fs large><fc #6495ed>**Anexos**  / Concepción Ximeno</fc></fs>+<fs large><color #6495ed>**Anexos**  / Concepción Ximeno</color></fs>
  
 |  {{ https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/5134zq-sGwL._SX346_BO1,204,203,200_.jpg?220 |}}  |  {{ http://www.escritorasenlaprensa.es/wp-content/uploads/2013/09/Concepci%C3%B3n-Gimeno-de-Flaquer.jpg?210 |}}  |  {{ http://media.cervantesvirtual.com/s3/BVMC_OBRAS/016/01c/bc8/2b2/11d/fac/c70/021/85c/e60/64/portada/Cover.jpg?200 |}}  | |  {{ https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/5134zq-sGwL._SX346_BO1,204,203,200_.jpg?220 |}}  |  {{ http://www.escritorasenlaprensa.es/wp-content/uploads/2013/09/Concepci%C3%B3n-Gimeno-de-Flaquer.jpg?210 |}}  |  {{ http://media.cervantesvirtual.com/s3/BVMC_OBRAS/016/01c/bc8/2b2/11d/fac/c70/021/85c/e60/64/portada/Cover.jpg?200 |}}  |
Línea 57: Línea 57:
 Unha rápida ollada aos libros e opúsculos de Historia que escribiu Gimeno (moitas froito de conferencias  ateneístas e noutros selectos círculos intelectuais), con explícitas referencias en moitos desde o título ás mulleres, parecen sobrados argumentos para xustificar o interese que mantivo cara a esta área: Civilización dos Antigos Pobos Mexicanos (Disertación histórica lida pola súa autora no Ateneo de Madrid, 17 de xuño de 1890); Mujeres da Revolución Francesa (Disertación lida no Ateneo de Madrid na noite do 25 de marzo de 1891); Vantaxes de instruír á muller e as súas aptitudes para instruírse (Disertación lida no Ateneo de Madrid o 6 de maio de 1895); Mujeres. Vidas paralelas (1893); Mujeres de raza latina (1904); Mujeres de rexia estirpe (1907). Se a eles engadímoslles os  numerosísimos libros que se titulan A muller..., As mulleres... posiblemente estamos #ante das grandes autorías obsesionadas pola instrución feminina. Ela nunca se presenta, obviamente, como historiadora (o que sería un oficio e unha práctica  intrusista), senón como escritora, imperando un marcado interese e ton xornalístico, divulgador, e con intención de saber comunicar, de chegar á xente e facer comprensible a mensaxe. Como escritora, na súa época, triunfou e foi unha firma influente e recoñecida, como demostra a entusiasta recepción dos seus libros. A Muller xulgada por unha muller esgotouse en pouco tempo, requirindo nove edicións ( SALVANY, 1895: 10-11), e así ocorreu con moitos outros dos seus títulos. Neste sentido, a tribuna xornalística valeulle tamén para publicitalos e dalos a coñecer. Unha rápida ollada aos libros e opúsculos de Historia que escribiu Gimeno (moitas froito de conferencias  ateneístas e noutros selectos círculos intelectuais), con explícitas referencias en moitos desde o título ás mulleres, parecen sobrados argumentos para xustificar o interese que mantivo cara a esta área: Civilización dos Antigos Pobos Mexicanos (Disertación histórica lida pola súa autora no Ateneo de Madrid, 17 de xuño de 1890); Mujeres da Revolución Francesa (Disertación lida no Ateneo de Madrid na noite do 25 de marzo de 1891); Vantaxes de instruír á muller e as súas aptitudes para instruírse (Disertación lida no Ateneo de Madrid o 6 de maio de 1895); Mujeres. Vidas paralelas (1893); Mujeres de raza latina (1904); Mujeres de rexia estirpe (1907). Se a eles engadímoslles os  numerosísimos libros que se titulan A muller..., As mulleres... posiblemente estamos #ante das grandes autorías obsesionadas pola instrución feminina. Ela nunca se presenta, obviamente, como historiadora (o que sería un oficio e unha práctica  intrusista), senón como escritora, imperando un marcado interese e ton xornalístico, divulgador, e con intención de saber comunicar, de chegar á xente e facer comprensible a mensaxe. Como escritora, na súa época, triunfou e foi unha firma influente e recoñecida, como demostra a entusiasta recepción dos seus libros. A Muller xulgada por unha muller esgotouse en pouco tempo, requirindo nove edicións ( SALVANY, 1895: 10-11), e así ocorreu con moitos outros dos seus títulos. Neste sentido, a tribuna xornalística valeulle tamén para publicitalos e dalos a coñecer.
  
-Adviertese <fc #800080>**un continuo interese en todos os seus ensaios en autorizar ás mulleres contemporáneas a través do recurso á xenealoxía de mulleres do pasado**</fc>, estratexia á que volverá ex novo a historia das mulleres en España desde a súa recuperación na década dos setenta do pasado século. <fc #800080>**Ximeno sostén unha perspectiva histórica cando fala da situación das mulleres, e a ese interese na historia como fonte  legitimadora engádelle un despregamento de autoridades femininas**</fc>. Véase:+Adviertese <color #800080>**un continuo interese en todos os seus ensaios en autorizar ás mulleres contemporáneas a través do recurso á xenealoxía de mulleres do pasado**</color>, estratexia á que volverá ex novo a historia das mulleres en España desde a súa recuperación na década dos setenta do pasado século. <color #800080>**Ximeno sostén unha perspectiva histórica cando fala da situación das mulleres, e a ese interese na historia como fonte  legitimadora engádelle un despregamento de autoridades femininas**</color>. Véase:
  
 <WRAP center round box 85%> <WRAP center round box 85%>
Línea 69: Línea 69:
 ideas que logo as repetirá en 1903 no seu discurso do Ateneo. Permítaseme unha pequena  digresión para sinalar a importancia da cita a  Hildegarda de  Bingen como autoridade en 1877. Onde lería sobre ela a nova Concepción para colocala ao nivel das outras mulleres nomeadas? Un tema interesante, que haberá que investigar... ideas que logo as repetirá en 1903 no seu discurso do Ateneo. Permítaseme unha pequena  digresión para sinalar a importancia da cita a  Hildegarda de  Bingen como autoridade en 1877. Onde lería sobre ela a nova Concepción para colocala ao nivel das outras mulleres nomeadas? Un tema interesante, que haberá que investigar...
  
-Moi poucos precedentes había en España de mulleres con tanto <fc #800080>**interese polo argumento histórico como fonte de lexitimación ou, simplemente, polo propio argumento histórico en si**</fc>, e haberiamos de acudir a vagos referentes, que seguramente non coñeceu a aragonesa, autoras antigas como Bernarda Ferreira de Lacerda (1595-1644), autora de Hespaña Libertada, cuxa primeira parte saíu impresa en 1618, texto que é probable que o escribise un tanto presionada e non por un interese sincero (Varanda, 2003), para achegarnos a un texto feminino  vindicador exposto desde formulacións históricas.+Moi poucos precedentes había en España de mulleres con tanto <color #800080>**interese polo argumento histórico como fonte de lexitimación ou, simplemente, polo propio argumento histórico en si**</color>, e haberiamos de acudir a vagos referentes, que seguramente non coñeceu a aragonesa, autoras antigas como Bernarda Ferreira de Lacerda (1595-1644), autora de Hespaña Libertada, cuxa primeira parte saíu impresa en 1618, texto que é probable que o escribise un tanto presionada e non por un interese sincero (Varanda, 2003), para achegarnos a un texto feminino  vindicador exposto desde formulacións históricas.
  
 Na súa etapa de directora e colaboradora do Álbum Hispano-Americano (tecnicamente só o dirixe de 1890 a 1892, sen que apareza nome da dirección ata 1900, en que será o seu marido: BIANCHI, 2007: 94), "«ilustración [que] regala ás señoras  subscriptoras un xornal de modas titulado A Elegancia»", Ximeno alentou a escritura de mulleres e a reflexión sobre a cuestión dos roles xogados na sociedade por un e outro sexo. **Por encima de todo, mesmo do grao de maior ou menor reivindicación, apréciase a creación dunha corrente de opinión hispanoamericana** (Colombia, Venezuela, Perú, México, España), **da que Ximeno foi creadora e transmisora, a favor da capacidade intelectual das mulleres**, vertida nas seguintes colaboracións (HERNÁNDEZ PRIETO, 1993: entradas 4, 15, 35, 62, 63, 127, 235, 305): Na súa etapa de directora e colaboradora do Álbum Hispano-Americano (tecnicamente só o dirixe de 1890 a 1892, sen que apareza nome da dirección ata 1900, en que será o seu marido: BIANCHI, 2007: 94), "«ilustración [que] regala ás señoras  subscriptoras un xornal de modas titulado A Elegancia»", Ximeno alentou a escritura de mulleres e a reflexión sobre a cuestión dos roles xogados na sociedade por un e outro sexo. **Por encima de todo, mesmo do grao de maior ou menor reivindicación, apréciase a creación dunha corrente de opinión hispanoamericana** (Colombia, Venezuela, Perú, México, España), **da que Ximeno foi creadora e transmisora, a favor da capacidade intelectual das mulleres**, vertida nas seguintes colaboracións (HERNÁNDEZ PRIETO, 1993: entradas 4, 15, 35, 62, 63, 127, 235, 305):
Línea 123: Línea 123:
 Neste sentido, Gimeno prescinde de presentar unha galería de mulleres soadas, coñecidas (16) quizá por non apoiar a excepcionalidade das súas figuras, e, en canto nais anónimas, autoriza a todas as mulleres que o son, aínda que non llas recoñeceu. Isto sepáraa dos anellos repertorios  illustrium  mulierum. É o que chama, con brillante  conceptualización, a "«celebridade reflectida»" (16). Pero, no fondo, tampouco é verdade, pois <wrap hi>non se limita a citar ás catorce nais respectivas dos personaxes principais, como vemos coa nómina das que recolle, senón que trata das mulleres en xeral e reivindica o papel que deben xogar as súas contemporáneas, ata afirmar: "«O Estado son eu, pode dicir a muller da idade moderna»"</wrap> (18). **Para apoiar esta reivindicación e facerse herdeira dun debate xa exposto, aínda que eludido, nútrese de citas  filofemeninas de autores consagrados como Calderón (59), Lope (114), ou o pintor Rafael, pintor das mulleres, na súa opinión (58-59)**. Neste punto, pregúntome que se quen recolle e lexitima a tradición  misógina, apoiándose en cadeas de citas retrospectivas  ad  infinitum, debe ser cualificado de  misógino, ou de contribuír ao sostemento do sistema patriarcal como debemos cualificar a quen as  aúna no sentido contrario? Non foi o mesmo argumento o que denunciou Cristina de  Pizán nas primeiras páxinas de [[https://es.wikipedia.org/wiki/La_ciudad_de_las_damas|A cidade das damas]]? Neste sentido, Gimeno prescinde de presentar unha galería de mulleres soadas, coñecidas (16) quizá por non apoiar a excepcionalidade das súas figuras, e, en canto nais anónimas, autoriza a todas as mulleres que o son, aínda que non llas recoñeceu. Isto sepáraa dos anellos repertorios  illustrium  mulierum. É o que chama, con brillante  conceptualización, a "«celebridade reflectida»" (16). Pero, no fondo, tampouco é verdade, pois <wrap hi>non se limita a citar ás catorce nais respectivas dos personaxes principais, como vemos coa nómina das que recolle, senón que trata das mulleres en xeral e reivindica o papel que deben xogar as súas contemporáneas, ata afirmar: "«O Estado son eu, pode dicir a muller da idade moderna»"</wrap> (18). **Para apoiar esta reivindicación e facerse herdeira dun debate xa exposto, aínda que eludido, nútrese de citas  filofemeninas de autores consagrados como Calderón (59), Lope (114), ou o pintor Rafael, pintor das mulleres, na súa opinión (58-59)**. Neste punto, pregúntome que se quen recolle e lexitima a tradición  misógina, apoiándose en cadeas de citas retrospectivas  ad  infinitum, debe ser cualificado de  misógino, ou de contribuír ao sostemento do sistema patriarcal como debemos cualificar a quen as  aúna no sentido contrario? Non foi o mesmo argumento o que denunciou Cristina de  Pizán nas primeiras páxinas de [[https://es.wikipedia.org/wiki/La_ciudad_de_las_damas|A cidade das damas]]?
  
-Moitas e variadas son as mulleres ás que se dedica un capítulo, extraídas da historia europea e norteamericana. Entre elas, María  Ball, nai de Washington, que recompilou máximas relixiosas e morais nun caderno para o seu fillo (como fixese  Duoda no afastado século IX!) (101), María Leticia, nai de  Napoleón, ou as "«nais de  Schiller [Elisabeth  Dorothea  Schiller, nada  Kodweiß] e  Goethe [ Catharina Elisabeth  Goethe]»", <fc #800080>**a nai de Pietro  Cossa, dramaturgo, capaz de poñerse a traballar para que o seu fillo poida entrar ao teatro para velo (145), xa que ela era proletaria**</fc> (sic, 148), interesante apuntamento de clase que recoñece o mérito en  congéneres de estrato inferior. É significativo que Ximeno nin sequera moléstese en pescudar o nome propio dalgunhas destas nais, como as dos citados escritores alemáns. Fronte ao que pudiera parecer, entiendo esta actitud como una reivindicación de las madres en su conjunto, el reconocimiento de su papel.+Moitas e variadas son as mulleres ás que se dedica un capítulo, extraídas da historia europea e norteamericana. Entre elas, María  Ball, nai de Washington, que recompilou máximas relixiosas e morais nun caderno para o seu fillo (como fixese  Duoda no afastado século IX!) (101), María Leticia, nai de  Napoleón, ou as "«nais de  Schiller [Elisabeth  Dorothea  Schiller, nada  Kodweiß] e  Goethe [ Catharina Elisabeth  Goethe]»", <color #800080>**a nai de Pietro  Cossa, dramaturgo, capaz de poñerse a traballar para que o seu fillo poida entrar ao teatro para velo (145), xa que ela era proletaria**</color> (sic, 148), interesante apuntamento de clase que recoñece o mérito en  congéneres de estrato inferior. É significativo que Ximeno nin sequera moléstese en pescudar o nome propio dalgunhas destas nais, como as dos citados escritores alemáns. Fronte ao que pudiera parecer, entiendo esta actitud como una reivindicación de las madres en su conjunto, el reconocimiento de su papel.
  
 Pero interésame glosar o tratamento que fai dalgunhas destas figuras, e as reflexións que verte Gimeno de  Flaquer respecto diso. Pero interésame glosar o tratamento que fai dalgunhas destas figuras, e as reflexións que verte Gimeno de  Flaquer respecto diso.
Línea 171: Línea 171:
 As propostas de Gimeno de  Flaquer expresadas en Nais de homes soados soan hoxe inxenuas. Debedora dunha certa visión  adánica da evolución histórica, pola que se vincula as épocas  pretecnológicas cunha mellor situación feminina porque "«canto máis puras son os costumes, maior é a preponderancia da muller»" (71), afirmación que fai no contexto da historia de Roma, marcando como mellor período para as mulleres a República que a época do Imperio. As propostas de Gimeno de  Flaquer expresadas en Nais de homes soados soan hoxe inxenuas. Debedora dunha certa visión  adánica da evolución histórica, pola que se vincula as épocas  pretecnológicas cunha mellor situación feminina porque "«canto máis puras son os costumes, maior é a preponderancia da muller»" (71), afirmación que fai no contexto da historia de Roma, marcando como mellor período para as mulleres a República que a época do Imperio.
  
-Hai que facer o esforzo de situar a esta autora  alcañizana no seu contexto histórico e social, por unha banda, e no  historiográfico, despois. Nais de homes soados, obra escrita na mocidade de Concepción Gimeno de  Flaquer, cando contaba con pouco máis de trinta anos (non antes de 1883), non é unha rareza as preocupacións da autora  alcañizana, senón <fc #800080>**a sistematización dunha constante que a acompañou toda a súa vida, que foi esa procura de referentes nas mulleres do pasado, a procura dunha xenealoxía**</fc>.+Hai que facer o esforzo de situar a esta autora  alcañizana no seu contexto histórico e social, por unha banda, e no  historiográfico, despois. Nais de homes soados, obra escrita na mocidade de Concepción Gimeno de  Flaquer, cando contaba con pouco máis de trinta anos (non antes de 1883), non é unha rareza as preocupacións da autora  alcañizana, senón <color #800080>**a sistematización dunha constante que a acompañou toda a súa vida, que foi esa procura de referentes nas mulleres do pasado, a procura dunha xenealoxía**</color>.
  
 Libro escrito cun ton máis  ensayístico, xornalístico en ocasións, que erudito, constitúe un precedente directo da historia da escritura das mulleres en castelán. Outro cantar é coñecer que influencia puidese ter en autoras ou autores sucesivos. A brutal  cesura que as décadas de Ditadura provocaron en forma de escribir a historia contribuíu ao total esquecemento deste libro (extensible á súa autora) que nestas páxinas reivindicouse. Nun relato da  historiografía das mulleres, creo que ocupa un lugar destacado, se non por enfoque, si por cronoloxía e por intención. **Situar a mulleres como protagonistas do título (a súa condición de «nais» sería adxectivo) e  listar a bastante máis dun centenar, non foi unha empresa que se acometeu ata entón e non se canto tempo houbo de pasar para repetirse**. Libro escrito cun ton máis  ensayístico, xornalístico en ocasións, que erudito, constitúe un precedente directo da historia da escritura das mulleres en castelán. Outro cantar é coñecer que influencia puidese ter en autoras ou autores sucesivos. A brutal  cesura que as décadas de Ditadura provocaron en forma de escribir a historia contribuíu ao total esquecemento deste libro (extensible á súa autora) que nestas páxinas reivindicouse. Nun relato da  historiografía das mulleres, creo que ocupa un lugar destacado, se non por enfoque, si por cronoloxía e por intención. **Situar a mulleres como protagonistas do título (a súa condición de «nais» sería adxectivo) e  listar a bastante máis dun centenar, non foi unha empresa que se acometeu ata entón e non se canto tempo houbo de pasar para repetirse**.
Línea 179: Línea 179:
  
 <WRAP center round box 95%> <WRAP center round box 95%>
-Relación de las 128 mujeres citadas en Madres de hombres célebressegún la edición madrileña de 18952+Relación das 128 mulleres citadas en Nais de homes soadossegundo a edición madrileña de 18952
  
-  * Agripina, madre de Nerón (XIII)+  * Agripina, nai de Nerón ( XIII)
   * Alejandra, princesa (99)   * Alejandra, princesa (99)
-  * Alisia de Champaña, madre de Felipe Augusto (162) +  * Alisia de Champaña, nai de Felipe Augusto (162) 
-  * Amalasunta, madre de Alarico (162) +  * Amalasunta, nai de Alarico (162) 
-  * Ana Amalia de Brunswich, regente en la corte de Weimar (134)+  * Ana Amalia de Brunswich, rexente na corte de  Weimar (134)
   * Arqueanasa, hetaira (170)   * Arqueanasa, hetaira (170)
   * Arquipa, hetaira (170)   * Arquipa, hetaira (170)
   * Ary Scheffer (122)   * Ary Scheffer (122)
   * Aspasia (170)   * Aspasia (170)
-  * Bavdni, divinidad hindú (50) +  * Bavdni, divindade hindú (50) 
-  * Bélgicareina de (99) +  * Bélxicaraíña de (99) 
-  * Berenguela la Grande, madre de Fernando III el Santo (162, IV)+  * Berenguela Grande, nai de Fernando III Santo (162, IV)
   * Berenices, esposa de (42)   * Berenices, esposa de (42)
-  * Bettina Brentano (129-130) +  * Bettina  Brentano (129-130) 
-  * Blanca de Borbón (157) +  * Branca de Borbón (157) 
-  * Blanca de Castillamadre de San Luis (65, X) +  * Branca de Castelanai de San Luís (65, X) 
-  * Blanca, infanta Doña (66) +  * Branca, infanta Dona (66) 
-  * Carlota Lengenfeb, esposa de Schiller (133)+  * Carlota Lengenfeb, esposa de  Schiller (133)
   * Catalina de Rusia (162)   * Catalina de Rusia (162)
   * Catalina de Rusia II (162)   * Catalina de Rusia II (162)
-  * Catalina Gordon, madre de lord Byron (XIV) +  * Catalina Gordon, nai de lord  Byron ( XIV) 
-  * Catalina Isabel Textor, madre de Goethe (60, IX)+  * Catalina Isabel Textor, nai de Goethe (60, IX)
   * Catalina, infanta (66)   * Catalina, infanta (66)
   * Caylus (33)   * Caylus (33)
   * Claudia, esposa de Pilatos (41-42)   * Claudia, esposa de Pilatos (41-42)
   * Claviere, madame (35)   * Claviere, madame (35)
-  * Cornelia, madre de los Gracos (73, XIII) +  * Cornelia, nai dos Gracos (73, e  XIII) 
-  * Cristina de Suecia, reina (162)+  * Cristina de Suecia, raíña (162)
   * Dacier, madame (33)   * Dacier, madame (33)
   * Deshouliers (33)   * Deshouliers (33)
   * Diotima, hetaira (170)   * Diotima, hetaira (170)
-  * Duquesa de Longueville (33) +  * Duquesa de  Longueville (33) 
-  * Elena, madre de Constantino (II) +  * Elena, nai de Constantino (II) 
-  * Eleonora, madre de Blanca de Castilla hija de Enrique I de Inglaterra (136)+  * Eleonora, nai de Branca de Castela filla de Enrique I de Inglaterra (136)
   * Elisabeth (35)   * Elisabeth (35)
-  * Enrique VIII, hija de (162)+  * Enrique VIII, filla de (162)
   * Eugenia, emperatriz (95)   * Eugenia, emperatriz (95)
-  * Eulalia, infanta, hermana de Paz de Borbón (98-99) +  * Eulalia, infanta, irmá de Paz de Borbón (98-99) 
-  * Fernando III, una hija (66)+  * Fernando III, unha filla (66)
   * Frine, hetaira (170)   * Frine, hetaira (170)
   * Genlis, madame de (195)   * Genlis, madame de (195)
-  * Gounod, madame, madre de Gounod (123) +  * Gounod, madame, nai de  Gounod (123) 
-  * Gracias (61) +  * Grazas (61) 
-  * Guizot, madame (136)+  * Guizot,  madame (136)
   * Helena (47-48)   * Helena (47-48)
-  * Hija Carlos V que llora por Maximiliano de Austria (163) +  * Filla Carlos V que chora por Maximiliano de Austria (163) 
-  * Inglaterra, reina de (96) +  * Inglaterra, raíña de (96) 
-  * Ingunda, esposa de san Hermenegildo (50)+  * Ingunda, esposa de  san Hermenegildo (50)
   * Isabel de Portugal (163)   * Isabel de Portugal (163)
-  * Isabel de Rumaníareina (95) +  * Isabel de Romaníaraíña (95) 
-  * Isabel Dorotea Kodweiss, madre de Schiller (IX)+  * Isabel Dorotea  Kodweiss, nai de  Schiller (IX)
   * Isabel II (96-97)   * Isabel II (96-97)
-  * Isabel la Católica (155) +  * Isabel Católica (155) 
-  * Jacobo II, hija de (162) +  * Jacobo II, filla de (162) 
-  * Knos, lady, esposa del general Knos (112) +  * Knos, lady, esposa do xeneral Knos (112) 
-  * La Fayette (33) +  * Fayette (33) 
-  * Lacmi, divinidad hindú (50)+  * Lacmi, divindade hindú (50)
   * Lais, hetaira (170)   * Lais, hetaira (170)
   * Lambert (33)   * Lambert (33)
Línea 245: Línea 245:
   * Leonor, infanta (66)   * Leonor, infanta (66)
   * Leontia, hetaira (170)   * Leontia, hetaira (170)
-  * Lortet, madre de (149) +  * Lortet, nai de (149) 
-  * Lucila, hermana de Chateaubriand (30)+  * Lucila, irmá de  Chateaubriand (30)
   * Mafalda, infanta (66)   * Mafalda, infanta (66)
-  * Mafalda, reina (89) +  * Mafalda, raíña (89) 
-  * Maggia Ciarla, madre de Rafael Sanzio (III) +  * Maggia Ciarla, nai de Rafael Sanzio (III) 
-  * Maintenon, madame de, madre de Lamartine (XIV)+  * Maintenon, madame de, nai de Lamartine ( XIV)
   * Margarita de Austria (66)   * Margarita de Austria (66)
-  * Margarita, mujer de Enrique IV de Francia (87)+  * Margarita, muller de Enrique IV de Francia (87)
   * María Adelaida (89)   * María Adelaida (89)
   * María Antonieta (35)   * María Antonieta (35)
-  * María Ball, madre de Washington (60, VII)+  * María  Ball, nai de Washington (60, VII)
   * María Cleofás (41)   * María Cleofás (41)
   * María de Betania (41)   * María de Betania (41)
-  * María de Molina, madre de Fernando el Emplazado (XII)+  * María de Molina, nai de Fernando o Emprazado ( XII)
   * María Egipcíaca (41)   * María Egipcíaca (41)
-  * María Leticia Ramolino, esposa de Napoleón (VIII)+  * María Leticia  Ramolino, esposa de  Napoleón (VIII)
   * María Magdalena (41, 42-44)   * María Magdalena (41, 42-44)
-  * María Pía de Saboya, reinahija de Víctor Manuel y viuda de Luis I de Portugal (87, VI)+  * María Pía de  Saboya, raíñafilla de Víctor Manuel e viúva de Luís I de Portugal (87, VI)
   * María Salomé (41)   * María Salomé (41)
   * María Teresa de Austria (99, 162)   * María Teresa de Austria (99, 162)
Línea 268: Línea 268:
   * Marta (42)   * Marta (42)
   * Marta Dandridge, esposa de Washington (110)   * Marta Dandridge, esposa de Washington (110)
-  * Martel, condesa de, hija de la condesa de Mirabeu (96)+  * Martel, condesa de, filla da condesa de Mirabeu (96)
   * Mesalina (179)   * Mesalina (179)
   * Mirrina, hetaira (170)   * Mirrina, hetaira (170)
Línea 274: Línea 274:
   * Montpensier (33)   * Montpensier (33)
   * Motteville (33)   * Motteville (33)
-  * Natalia, reina de Serbia (99)+  * Natalia, raíña de Serbia (99)
   * Necker, madame (136)   * Necker, madame (136)
-  * Ninon de Lenclos (43) +  * Ninon de  Lenclos (43) 
-  * Paulina Susana de Bedée, madre de Chateaubriand (28, I)+  * Paulina Susana de  Bedée, nai de Chateaubriand (28, I)
   * Paz de Borbón, princesa de Baviera e infanta de España   * Paz de Borbón, princesa de Baviera e infanta de España
-  * Pietro Cossa, madre de (XI)+  * Pietro  Cossa, nai de ( XI)
   * Pitonisas (49)   * Pitonisas (49)
   * Recamier, madame de (30)   * Recamier, madame de (30)
   * Rémusat, madame de (136)   * Rémusat, madame de (136)
-  * Rousseau, madre de (67)+  * Rousseau, nai de (67)
   * Rousseau, tía de (67)   * Rousseau, tía de (67)
-  * Samaritana, La (42) +  * Samaritana, (42) 
-  * San Juan Crisóstomo, madre de (50)+  * San Juan  Crisóstomo, nai de (50)
   * Sancha, infanta (66)   * Sancha, infanta (66)
-  * Saravasti, divinidad hindú (50)+  * Saravasti, divindade hindú (50)
   * Scilla, princesa (96)   * Scilla, princesa (96)
   * Scudery (33)   * Scudery (33)
-  * Sevigné, madame de (29, 33, 137)+  * Sevigné,  madame de (29, 33, 137)
   * Sibilas (49, 61)   * Sibilas (49, 61)
-  * Sofía Arnould (43-44)+  * Sofía  Arnould (43-44)
   * Stirling, lady (112)   * Stirling, lady (112)
   * Suze (33)   * Suze (33)
   * Teodotea, hetaira (170)   * Teodotea, hetaira (170)
-  * Teresa Carlota Mariana Augusta de Babiera, princesa, sobrina de Maximiliano II de Baviera (99) +  * Teresa Carlota Mariana  Augusta de  Babiera, princesa, sobriña de  Maximiliano II de Baviera (99) 
   * Teresa, santa (157)   * Teresa, santa (157)
   * Thais, hetaira (170)   * Thais, hetaira (170)
-  * Urracareina de Portugal (66)+  * Pega rabilongaraíña de Portugal (66)
   * Valeria, dama romana (81)   * Valeria, dama romana (81)
-  * Verónica, La (42) +  * Verónica, (42) 
-  * Victoria, princesa de (96)+  * Vitoria, princesa de (96)
   * Violante, esposa de Alfonso X (162)   * Violante, esposa de Alfonso X (162)
-  * Virgen de la Almudena (98) +  * Virxe da Almudena (98) 
-  * Virgen del Pilar (105-106) +  * Virxe do Pilar (105-106) 
-  * Virgen María (en diferentes ocasiones+  * Virxe María (en diferentes ocasións
-  * Virginia Marini, actriz (146) +  * Virginia  Marini, actriz (146) 
-  * Volumnia Veturia, madre de Coriolano (V)+  * Volumnia ou  Veturia, nai de  Coriolano (V)
 </WRAP> </WRAP>
  
Línea 316: Línea 316:
  
 <WRAP center round box 95%> <WRAP center round box 95%>
-  * AYALA ARACIL, María de los Ángeles (2008): Una Eva moderna, última novela de Concepción Gimeno de Flaquer. «Anales de Literatura Española», 20, 61-73. +  * AYALA  ARACIL, María de los Ángeles (2008): Unha Eva moderna, última novela de Concepción Gimeno de  Flaquer. «Anais de Literatura Española», 20, 61-73. 
-  * BLANCO, Alda (1998): Teóricas de la conciencia feminista. Catherine Jagoe, Alda Blanco, Cristina Enríquez de Salamanca (eds.), «La mujer en los discursos de género. Textos contextos del siglo XIX». Barcelona, Icaria, 445-472. +  * BLANCO, Alda (1998): Teóricas da conciencia feminista.  Catherine  Jagoe, Alda Blanco, Cristina Enríquez de Salamanca ( eds.), «A muller nos discursos de xénero. Textos contextos do século  XIX». Barcelona,  Icaria, 445-472. 
-  * BARANDA, Nieves (2003): Mujer, escritura fama: la Hespaña Libertada (1618) de Doña Bernarda Ferreira de Lacerda. «Península. Revista de estudos ibéricos», 0, 225-239. +  * VARANDA, Nieves (2003): Muller, escritura fama: a  Hespaña  Libertada (1618) de Dona  Bernarda Ferreira de  Lacerda. «Península. Revista de  estudos ibéricos», 0, 225-239. 
-  * BIANCHI, Marina (2007): La lucha feminista de María de la Concepción Gimeno de Flaquer: teoría actuación. «Escritoras pensadoras europeas» [Actas del III Seminario Internacional del grupo de investigación «Escritoras Escrituras», Sevilla, Universidad Internacional de Andalucía, 22-24 de noviembre de 2006], Sevilla, Arcibel Editores, 89-114. +  * BIANCHI, Mariña (2007): A loita feminista de María de la Concepción Gimeno de  Flaquer: teoría actuación. «Escritoras pensadoras europeas» [Actas do III Seminario Internacional do grupo de investigación «Escritoras Escrituras», Sevilla, Universidade Internacional de Andalucía, 22-24 de novembro de 2006], Sevilla,  Arcibel Editores, 89-114. 
-  * BIEDER, Maryellen (1990): Feminine Discourse/Feminist Discourse: Concepción Gimeno de Flaquer. «Romance Quarterly», 37/4, 459-477. +  *  BIEDER,  Maryellen (1990):  Feminine  Discourse/ Feminist  Discourse: Concepción Gimeno de  Flaquer. «Romance  Quarterly», 37/4, 459-477. 
-  * BIEDER, Maryellen (1992): Emilia Pardo Bazán y las literatas: las escritoras españolas del XIX y su literatura. «Actas del X Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas» [Barcelona, 21-26 de agosto de 1989]. Antonio Vilanova (ed.). Barcelona, vol. 4, 1203-1212. +  *  BIEDER,  Maryellen (1992): Emilia Pardo Bazán e as literatas: as escritoras españolas do  XIX e a súa literatura. «Actas do X Congreso da Asociación Internacional de  Hispanistas» [Barcelona, 21-26 de agosto de 1989]. Antonio Vilanova ( ed.). Barcelona,  vol. 4, 1203-1212. 
-  * BIEDER, Maryellen (1993): Concepción Gimeno de Flaquer (1852?-1919). L. Gould Levine, E. Engelson Marson, G. Feiman Waldmann (eds.), «Spanish Women Writers: A Bio-Bibliographical Source Book». Westport, Greenwood Press, 219-229. +  *  BIEDER,  Maryellen (1993): Concepción Gimeno de  Flaquer (1852?-1919).  L.  Gould  Levine, E.  Engelson  Marson,  G.  Feiman  Waldmann ( eds.), « Spanish  Women  Writers: A Bio- Bibliographical  Source  Book».  Westport,  Greenwood  Press, 219-229. 
-  * BUÑUEL LIZANA, Joaquín (1959): Galería de alcañizanos ilustres de destacadas personas populares. Zaragoza, El Noticiero. +  *  BUÑUEL  LIZANA, Joaquín (1959): Galería de  alcañizanos ilustres de destacadas persoas populares. Zaragoza, O  Noticiero. 
-  * CHOZAS RUIZ-BELLOSO, Diego (2005): La mujer según el Álbum Ibero-Americano (1890-1891) de Concepción Gimeno de Flaquer. «Espéculo: Revista de Estudios Literarios», 29. [http://www.ucm.es/info/especulo/numero29/albumib.html]. +  * CHOZAS RUIZ- BELLOSO, Diego (2005): A muller segundo o Álbum Ibero-Americano (1890-1891) de Concepción Gimeno de  Flaquer. « Espéculo: Revista de Estudos Literarios», 29. [http://www.ucm.es/info/especulo/numero29/albumib.html]. 
-  * DÍAZ, Ana Ivonne (2000): El Álbum de la MujerPeriodismo femeninoel primer paso hacia la modernidad y la ciudadanía. «Desacatos» [México], n.º 3. +  * DÍAZ, Ana  Ivonne (2000): Álbum da MullerXornalismo femininoo primeiro paso cara á modernidade e a cidadanía. «Desacatos» [México],  n.º 3. 
-  * GIMENO DE FLAQUER, Concepción (1877): La mujer española: Estudios acerca de su educación y sus facultades intelectuales. Madrid, Imprenta Librería de Miguel Guijarro+  * GIMENO DE  FLAQUER, Concepción (1877): A muller española: Estudos acerca da súa educación e as súas facultades intelectuais. Madrid, Imprenta Librería de Miguel Seixo
-  * GIMENO DE FLAQUER, Concepción México (1884): Madres de hombres célebres. Tip. de la Escuela Industrial de Huérfanos+  * GIMENO DE  FLAQUER, Concepción México (1884): Nais de homes soados Tip. da Escola Industrial de Orfos
-  * GIMENO DE FLAQUER, Concepción (1885a): Madres de hombres célebres. México, Imprenta del Gobierno, 2.ª ed. +  * GIMENO DE  FLAQUER, Concepción (1885a): Nais de homes soados. México, Imprenta do Goberno, 2.ª  ed. 
-  * GIMENO DE FLAQUER, Concepción (1885b): Madres de hombres célebres. México, Imprenta del Gobierno, 3.ª ed. [digitalizado: http://cdigital.dgb.uanl.mx/la/1080020050/1080020050.html] +  * GIMENO DE  FLAQUER, Concepción (1885 b): Nais de homes soados. México, Imprenta do Goberno, 3.ª  ed. [dixitalizado: http://cdigital.dgb.uanl.mx/la/1080020050/1080020050.html] 
-  * GIMENO DE FLAQUER, Concepción (1887): La mujer juzgada por una mujer. México, Tipografía de la Secretaría de Fomento, 5.ª ed. +  * GIMENO DE  FLAQUER, Concepción (1887): A muller xulgada por unha muller. México, Tipografía da Secretaría de Fomento, 5.ª  ed. 
-  * GIMENO DE FLAQUER, Concepción (1889): Mujeres de la Revolución Francesa. México, Imp. del Gobierno Federal, en el Ex-Arzobispado+  * GIMENO DE  FLAQUER, Concepción (1889): Mujeres da Revolución Francesa. México,  Imp. do Goberno Federal, no Ex-Arcebispado
-  * GIMENO DE FLAQUER, Concepción (1895): Madres de hombres célebres. Madrid, Tipografía de Alfredo Alonso. +  * GIMENO DE  FLAQUER, Concepción (1895): Nais de homes soados. Madrid, Tipografía de Alfredo Alonso. 
-  * GIMENO DE FLAQUER, Concepción (1901): La Mujer intelectual. Madrid, Imprenta Asilo de Huérfanos+  * GIMENO DE  FLAQUER, Concepción (1901): A Muller intelectual. Madrid, Imprenta Asilo de Orfos
-  * GIMENO DE FLAQUER, Concepción (1903): El problema feminista. Conferencia pronunciada en el Ateneo de Madrid, Madrid, Imp. Juan Bravo, 3.ª ed. +  * GIMENO DE  FLAQUER, Concepción (1903): problema feminista. Conferencia pronunciada no Ateneo de Madrid, Madrid,  Imp. Juan Bravo, 3.ª  ed. 
-  * HERNÁNDEZ PRIETO, M.ª Isabel (1993): Escritores hispanoamericanos en El Álbum Ibero-Americano (1890-1899), «Documentación de las Ciencias de la Información», 16, 115-153. +  * HERNÁNDEZ PRIETO, M.ª Isabel (1993): Escritores  hispanoamericanos no Álbum Ibero-Americano (1890-1899), «Documentación das Ciencias da Información», 16, 115-153. 
-  * HIBBS-LISSORGUES, S. (2006): María Concepción Jimeno de Flaquer: une philosophe et créatrice du XIXe siècle. F. Etienvre (ed.), «Colloque Internacional Regards sur les Espagnoles Créatrices (XVIII-XX siècles)» [Paris, 17-19 mars 2005], Parigi, Centre de Recherche sur l'Espagne Contemporaine, Université de Paris III-Sorbonne Nouvelle, 119-135. +  *  HIBBS- LISSORGUES, S. (2006): María Concepción  Jimeno de  Flaquer: une  philosophe  et  créatrice  du  XIXe  siècle.  F.  Etienvre ( ed.), « Colloque Internacional  Regards sur lles  Espagnoles  Créatrices ( XVIII- XX  siècles)» [Paris, 17-19  mars 2005],  Parigi, Centre de  Recherche sur  l' Espagne  Contemporaine,  Université de Paris III- Sorbonne  Nouvelle, 119-135. 
-  * LANDA, Juan (1887-1882): Hombres y Mujeres célebres de todos los tiempos y de todos los países: Biografías de personajes ilustres artistas, poetas. Barcelona, Bareda y Giró, 2 vols., 3.ª ed. +  * LANDA, Juan (1887-1882): Homes e Mujeres soados de todos os tempos e de todos os países: Biografías de personaxes ilustres artistas, poetas. Barcelona,  Bareda e Virou, 2  vols., 3.ª ed. 
-  * MUÑOZ OLIVARES, Carmen (2000): Concepción Gimeno de Flaquer Sofía Casanova: novelistas olvidadas a principios de sigloMarina Villalba Álvarez (coord.), «Mujeres novelistas en el panorama literario del siglo XX» [I Congreso de narrativa española (en lengua castellana)], 95-106. +  * MUÑOZ OLIVEIRAIS, Carmen (2000): Concepción Gimeno de  Flaquer Sofía Casanova: novelistas esquecidas a principios de séculoMariña Villalba Álvarez ( coord.), «Mujeres novelistas no panorama literario do século  XX» [I Congreso de narrativa española (en lingua castelá)], 95-106. 
-  * RAMOS ESCANDÓN, Carmen (2001): Concepción Gimeno de Flaquer: identidad nacional y femenina en México, 1880-1900. «Arenal: Revista de historia de las mujeres» 8/2, 365-378. +  * RAMOS  ESCANDÓN, Carmen (2001): Concepción Gimeno de Flaquer: identidade nacional e feminina en México, 1880-1900. «Arenal: Revista de historia das mulleres» 8/2, 365-378. 
-  * RAMOS ESCANDÓN, Carmen (2002): Imperial Eyes, Gendered Views: Concepción Gimeno Re-writers the Aztecas at the End of the Nineteenth Century, T. L. Hunt M. R. Lessard (eds.), «Women and the Colonial Gaze», New York, University Press, 117-123. +  * RAMOS  ESCANDÓN, Carmen (2002): Imperial  Eyes,  Gendered  Views: Concepción Gimeno  Re- writers  the Aztecas  at  the  End  of  the  Nineteenth  Century,  T.  L. Hunt M.  R.  Lessard ( eds.), « Women  and  the Colonial  Gaze», New York,  University  Press, 117-123. 
-  * SALVANY, Juan Tomás (1985): Biografía. La cantora de la mujer«Madres de hombres célebres» [de Concepción Gimeno de Flaquer]. Madrid, Tipografía de Alfredo Alonso, 7-14. +  *  SALVANY, Juan Tomás (1985): Biografía. cantora da muller«Nais de homes soados» [de Concepción Gimeno de  Flaquer]. Madrid, Tipografía de Alfredo Alonso, 7-14. 
-  * SIMÓN PALMER, M. del C. (1991): Escritoras españolas del siglo XIX. Manual bio-bibliográfico. Madrid, Castalia. +  * SIMÓN  PALMER, M. do  C. (1991): Escritoras españolas do século  XIX. Manual bio-bibliográfico. Madrid,  Castalia. 
-  * SIMÓN PALMER, M. del C. (1992): Prólogos masculinos en libros de escritoras del siglo XIX. «Actas del X Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas» [Barcelona, 21-26 de agosto de 1989]. Antonio Vilanova (ed.), Barcelona, vol. 4, 1475-1483. +  * SIMÓN  PALMER, M. do  C. (1992): Prólogos masculinos en libros de escritoras do século  XIX. «Actas do X Congreso da Asociación Internacional de  Hispanistas» [Barcelona, 21-26 de agosto de 1989]. Antonio Vilanova ( ed.), Barcelona,  vol. 4, 1475-1483.
 </WRAP> </WRAP>
  
concepcion_gimeno.1576193960.txt.gz · Última modificación: 2023/05/12 13:01 (editor externo)